Rebranding Greeks

Posted by Μηνάς Παπαγεωργίου On 05:56



Για τα βίντεο ανύψωσης του ηθικού των Ελλήνων στο youtube.



Rebranding Greeks


Οι ειδικοί της πληροφορικής υποστηρίζουν ότι την τελευταία πενταετία έχουμε περάσει για τα καλά στην ηλεκτρονική εποχή του Web 2.0.  Ο χρήστης του ίντερνετ έχει πάψει να αντιμετωπίζει σαν παθητικός δέκτης τις πληροφορίες που λαμβάνει από το διαδίκτυο και μέσα από ένα πλήθος εφαρμογών έχει ο ίδιος μετατραπεί σε έναν δέκτη ειδήσεων, ικανό να επηρεάσει τη γνώμη μερικών δεκάδων έως και χιλιάδων ακόμα ανθρώπων.

Τα εκατομμύρια κυριολεκτικά βίντεο που ανεβαίνουν καθημερινά στην υπηρεσία του youtube.com, αποτελούν ακόμα ένα μέσο εξάπλωσης μιμιδίων (συμπεριφορικών γονιδίων) στη σύγχρονη εποχή. Και στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης δεν είναι λίγα τα ειδικά επεξεργασμένα σποτς ή οι μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις και ομιλίες ειδικών που έχουν αφήσει και εξακολουθούν να αφήνουν το στίγμα τους στις συνειδήσεις των χρηστών του διαδικτύου.

Τα τελευταία 24ωρα ένα βίντεο με τίτλο «I am Hellene» (Είμαι Ελληνίδα) με πρωταγωνίστρια γνωστή Ελληνίδα ηθοποιό, διακινείται έντονα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκαλώντας ποικίλα σχόλια. Η νεαρή κοπέλα κάνει την εμφάνισή της μπροστά σε ένα μικρόφωνο και σε έντονο ύφος επιτίθεται στους έξωθεν υπονομευτές της χώρας μας, υπενθυμίζοντάς τους –ανάμεσα στα άλλα- ότι οι Ελληνες ήταν εκείνοι που εμπνεύστηκαν έννοιες όπως η δημοκρατία, η ελεύθερη αγορά και η κριτική σκέψη. Στο τέλος αναφέρει: «Με αποκαλείτε Greek αλλά είναι Ελληνίδα. Οχι Greek, Ελληνίδα! Το όνομα μου είναι Κατερίνα... Και είμαι Ελληνίδα!».

Το συγκεκριμένο βίντεο αποτελεί ακόμα ένα παράδειγμα μιμητισμού αντίστοιχης προσπάθειας από το εξωτερικό (θυμηθείτε τα γεγονότα με τους «ΑγανακτισμένουςΙσπανούς», Φαινόμενα - Δούρειος Ιππος τ. 32). Συγκεκριμένα βασίστηκε σε ανάλογου ύφους διαφήμιση της Καναδικής μπύρας Molson Coors, που αποπειράθηκε πριν από μερικά χρόνια να αυξήσει τις πωλήσεις της μέσω ενός σποτ που θα τόνωνε το πατριωτικό φρόνημα των Καναδών.

Θα αναρωτηθεί κανείς: Ποιος ψαγμένος ξέθαψε μια τέτοια διαφήμιση και γιατί σκέφτηκε να την χρησιμοποιήσει κατ’ αυτόν τον τρόπο; Η απάντηση βρίσκεται σε ένα ακόμα δημοφιλές βίντεο που την περίοδο αυτή «σαρώνει» στο ελληνικό διαδίκτυο. Πρόκειται για την ομιλία του κ. Πέτρου Οικονομίδη, ενός αναγνωρισμένου σύμβουλου επικοινωνίας με διεθνή καριέρα, κατά τη διάρκεια μιας εκδήλωσης που οργανώθηκε από την Ελληνική Εταιρία Διοικήσεως Επιχειρήσεων τον Νοέμβριο του περασμένου έτους στη Θεσσαλονίκη. Η διάλεξη του κ. Οικονομίδη που είχε τίτλο «Rebranding Greece» (branding είναι η διαχείριση του brand, της εικόνας δηλαδή που έχουν οι άλλοι για την Ελλάδα στη συγκεκριμένη περίπτωση), έχει και αυτή με τη σειρά της προκαλέσει αίσθηση σε χιλιάδες Ελληνες χρήστες του διαδικτύου, που ενθουσιάστηκαν με τα λεγόμενα του έμπειρου επιστήμονα. Στα πλαίσια της ανάλυσής του, ο κ. Οικονομίδης παρουσίασε το βίντεο της Καναδικής διαφήμισης, υποστηρίζοντας ότι οι ίδιοι οι Ελληνες πρέπει να αλλάξουμε την εικόνα που έχουμε για τους εαυτούς μας και για τη χώρα μας. Κι αυτό θα προκαλέσει νομοτελειακά τεράστιες αλλαγές και στην εικόνα που έχουν οι ξένοι για μας τη δεδομένη χρονική στιγμή.

Σε μια αποστροφή του λόγου του ο κ. Οικονομίδης έκανε λόγο για την χαμένη ταυτότητα του νεοέλληνα και την ανάγκη για έναν πλήρη επαναπροσδιορισμό της. Αυτή ακριβώς είναι κατά τη γνώμη μου η διαχρονική ρίζα των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο λαός μας. Πως είναι δυνατόν να διαχειριστείς την εικόνα σου όταν δεν γνωρίζεις ποιος πραγματικά είσαι; Τι ορίζουμε τελικά ως ελληνικό; Ποια στοιχεία συνθέτουν τον πολιτισμό και την ιδιοσυγκρασία μας; Οι απαντήσεις είναι πολύ περισσότερες από όσες θα πρεπε να είναι…

Σημείωση: Το κείμενο δημοσιεύτηκε στη στήλη του Μηνά Παπαγεωργίου (meta-journalist), "Δούρειος Ίππος", του εβδομαδιαίου περιοδικού του Ελεύθερου Τύπου, "Φαινόμενα" (28/4/2012).

0 comments

Post a Comment